Sunday, October 10, 2010

KETENANGAN ITU ADAKAH MILIKKU??

di malam hari...
aku menanti tanpa sesiapa di sisi...
menanti hari esok kan bakal menjelma lagi..
adakah aku bersedia menghadapinya?
bagaimanakah akanku hadapinya..
adakah dengan menambah lagi aset di kiri..
atau dengan berusaha menambah akaun di kanan...?
aku terus berfikir dan menanti...

aku sedar siapa aku...
aku adalah hamba kepada Allah yang Esa...
aku mengakui dan menyaksikan keEsaanNya...
namun cukupkah dengan hanya mengakuinya?
cukupkah dengan hanya menyatakannya?
aku menjadi keliru dengan diri sendiri...
kata-kata yang terbit tidak ku dasari 100% perbuatanku..

aku mengakui...
wujudnya Allah Yang Maha Melihat,
namun sejauh mana aku menjadi malu denganNYA?
sejauh mana aku menjaga gerak langkahku...
sejauh mana perbuatanku untuk menggapai redhaNya??
aku tidak mampu menjawab...

segala kata demi kata...
aku menjadi malu pada diri...
adakah aku hanya akan membiarkan kesibukan menguasai diri..
kalau kesibukan ini mengingatkanku tentangNya...
aku akan merasa tenang..
namun tidak...
aku menjadi semakin gelisah...
kerana ketenangan ini dirasai semakin menjauhi...
aku bertanya pada diri..
mengapa ia menjauhi..
dan kini ku sedar...
aku sendiri yang melupakannya...
aku sendiri yang membiarkannya menjauhi...

Ya Allah...
di malam ini...
ku bermohon kepadaMu...
kurniakan kepadaku ketenangan dari sisiMu...
agar aku bisa menjalani..
segala onak duri..
dalam menempuh dunia ini......


~BINT MOHAMMAD~
UKM, KTHO, Bangi,
1:32 AM


0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)