Tuesday, February 16, 2016

Indahnya Surah Ar-Rahman

....بسم الله الرحمن الرحيم....

Sabtu lepas saya berkesempatan dan direzekikan Tuhan untuk menghadiri sebuah seminar yang saya tidak berfikir dua kali untuk mendaftar setelah melihat promosi di fb...

Seminar Ibrah Surah Ar-Rahman (ISAR) 2016 bertempat di UKM.


Seolah memahami kehausan untuk terus mendalami Ibrah melalui perantaraan Al-Ustaz Syaari Ab. Rahman, seminar yang bertempat di UKM amat mesra dan dekat untuk saya mengurangkan kehausan terhadap Ibrah Al-Quran... Dan, tentunya tidak dapat dinafikan lagi seminar tersebut sangat memuaskan hati!

Alhamdulillah...

Ikutkan, terlalu banyak yang ingin saya kongsikan, tapi kalau terlalu panjang, boleh jadi malas pulak orang nak baca, dan tak capai maksud. Jadi saya cuba kongsikan secara ringkas tapi padat berkaitan apa yang saya dapat daripada seminar tersebut, supaya ilmu berterusan memberi manfaat kepada yang lain.

Dan ia juga satu 'aku janji' saya kepada diri sendiri selesai habisnya seminar tempoh hari.. Moga ada manfaatnya untuk yang tak berkesempatan hadir...

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Surah Ar-Rahman...

Satu-satunya surah yang bersandar pada nama Tuhan Yang Maha Pengasih. The Beneficient. Menyebut sahaja Ar-Rahman, golongan Arab terus menangkap maknanya yang Maha Hebat Kasih SayangNya, yang terlampau kasih, yang terlajak cinta...

Namun bagi kita, di Tanah Melayu yang agak asing dengan keindahan seni kata Bahasa Arab, hanya melihat ia sebagai salah satu nama Allah Yang Maha Pengasih... berbekas kepada yang memahami, hanya sekadar lalu kepada yang tidak menghayati...

Bukan kerana tidak ingin menghayati, tapi kerana kita tidak memahami selok belok seni Bahasa Arab...

Dan, pada Surah Ar-Rahman ada ayat yang sangat pelik jika dilihat. Diulang-ulang sehingga 31 kali dalam surah yang hanya mengambil lebih kurang 3 ruang muka surat.. Pada surah yang hanya mempunyai 78 ayat, pada surah yang hanya mempunyai ayat yang ringkas dan padat, apa sebenarnya yang Allah ingin sampaikan kepada pembacanya?

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Apa yang ada pada ayat ini sebenarnya? Dan apa yang ada pada surah ini pada hakikatnya? Ketika kita membaca, kita terasa seolah ayat ini mengganggu dengan pengulangan yang banyak? Apakah Allah sengaja mengulang-ulang tanpa sebab?

Maha Suci Allah, daripada perbuatan yang sia-sia...
InsyaAllah, saya cuba kongsikan sedikit apa sebenarnya motif/tujuan Allah yang Maha Bijaksana dan Maha Pengasih dalam surah ini.

Diriwayatkan dalam sebuah hadith sahih (maaf saya tidak ingat riwayatnya) bahawa ketika Nabi saw membacakan ayat ini kepada para sahabat, dan para sahabat duduk diam khusyuk mendengarnya, Rasulullah mengatakan sebagaimana bermaksud bahawa respon golongan jin lebih baik daripada kalian. Ketika dibacakan ayat di atas serta pada setiap kali ayat tersebut dibacakan, golongan jin menjawab, tidak kami mendustakan nikmat tersebut (لا نكذب)...

*****************************************
Permulaannya, untuk memahami, dari awal hingga akhir surah ini disasarkan secara konsisten kepada dua kumpulan, iaitu manusia dan jin yang mana hanya dua kumpulan makhluk ini saja yang diberikan pilihan oleh Allah untuk beriman atau pun kufur.

******************************************

Secara keseluruhannya, Surah Ar-Rahman dapat dibahagikan kepada 5 bahagian/fasa untuk lebih mudah difahami dan diekstrak ibrahnya.

1- Kehebatan Al-Quran

2- Penciptaan Alam

3- Alam Ghaib, Mahsyar, Neraka

4- Syurga Pertama (VIP)

5. Syurga Kedua (VVIP)

Jika ingin menceritakan berkaitan kesemua point tersebut, post ini bakal menjelar dan mengundang keletihan mata bagi yg tidak larat nak membaca dan ketegangan jari tangan bagi yang menaip...😅😅 Jadi, untuk post kali ini, saya akan menerangkan secara ringkas. Dan insyaAllah, jika Tuhan memberi izin, saya akan berkongsi setiap point di atas secara lebih dekat dalam post yang lain.

Surah Arrahman menegaskan bahawa, tanda pengasihnya Allah dan tanda hamba itu dikasihi oleh Allah adalah Dia mengajarkan padanya Al-Quran (علّم القرءان) dan diberikan ilmu untuk menerangkan Al-Quran dan ilmu-ilmu berkaitan bayan iaitu skill membawa manusia kepada syukur dan Al-Quran (علّمه البيان).

Ringkasnya, surah Arrahman ini merupakan gambaran betapa Rahman-nya Allah, yang memiliki kalam Al-Quran ini ketika mana Dia menggambarkan alam dan syurga dalam nada memujuk agar hambaNya tidak leka dan menyedari nikmat yang dikurniakan.

Gambaran alam tersebut Allah berikan dengan sangat detail. Amatilah ketika Allah menyebut bekaitan buah-buahan, pepohon dan bijian, alam semesta, laut dan langit. Allah menggambarkan juga dedaunnya, harumannya, warnanya dan sedetail maklumat seperti mutiara yg terhasil dari pertembungan laut dan sungai. Namun, Allah tak lupa membawa kita kembali bahawa segala nikmat dan kehebatan tersebut akan binasa dan hanya Dia Yang Abadi selamanya..

Selain itu, antara tanda kasih sayang Allah yang melampau kepada hambaNya, turut dizahirkan pada surah ini ketika mana Allah hanya menyentuh dua ayat sahaja berkaitan neraka, manakala lebih dari 10 ayat Allah menggambarkan indahnya syurga dan apa yang dilakukan oleh ahli syurga. Bukan satu syurga, Dua Syurga, malahan ditambah lagi dengan gambaran Dua Lagi Syurga kepada hambaNya dengan syarat takut kepada Tuhannya!

وَلِمَن خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ atau ia menjadi hashtag program kami #walimankhafamaqamrabbihi. Iaitu, kepada mereka yang tahut kepada Tuhannya diberikan dua syurga. Malahan, Allah menceritakan gambaran syurga itu tidak jauh dari apa yang kita telah pun tergambar di dunia ini. Menandakan bahawa Allah sungguh2 ingin memastikan hambaNya mempunyai gambaran berkaitan syurga, dan bukanlah syurga itu sesuatu yang tiada langsung gambarannya (walau pun hakikatnya gambaran kita tidak mencapai realiti sebenar syurga).

Point di sini dapat kita ambil adalah sepatutnya, tafakkur kita kepada alam, permusafiran kita serta pemerhatian kita kepada setiap sisi alam ini, membawa kita kepada gambaran indahnya bahasa dan gambaran syurga. Kerana, alam yang digambarkan ini, sifat2nya turut digambarkan namun dengan gambaran yang jauh lebih indah di syurga nanti.

Ini tidak lain tidak bukan, Allah terlalu sangat menginginkan hambaNya masuk ke syurga. Craving for paradise and desperate for it dengan gambaran2 yang Dia terangkan. Dan, juga di antara tanda Rahman-nya Arrahman ini, dia menciptakan akhirat supaya kita boleh menikmati syurga selama-lamanya tanpa jemu dan letih.

Subnallah! 

Maka, manakah nikmat Tuhanmu yang kamu dustakan??

Lalu, apabila menyentuh berkaitan ayat yang sering diulang-ulang dalam surah istimewa ini, apakah sebenarnya mesej yang ingin Allah sampaikan kepada kita yang membaca?

Gambaran mudah, surah sebelum Arrahman; Surah Al-Qamar adalah surah semalam, surah selepasnya iaitu Surah Al-Waqiah adalah surah hari esok. Maka, surah Al-Rahman adalah surah hari ini. Apa yang ingin ditekankan dalam surah ini setelah Allah menceritakan berkaitan sejarah kejadian kita di masa lampau, keadaan dan neraka dan syurga sebagai gambaran masa depan, Allah secara konsistennya membawa kita untuk kembali semula kepada hari ini.

Pergilah ke alam masa depan, masa lampau, tapi jangan lupa untuk patah balik pada hari ini, iaitu bersyukur ke atas nikmat Allah berikan dengan belajar Al-Quran. Dan belajar bayan iaitu mampu mengajak manusia untuk bersyukur kepada nikmat Tuhan dan mempelajari Al-Quran.

Berapa kali sudah Allah menyentak untuk kita kembali dan berbuat sesuatu. Do something! Pd setiap kali penegasan yang disebut dalam surah ini, Allah minta kita reflek dan buat sesuatu! Tapi, tidakkah kita sedar? Masihkah kita belum sedar, wahai manusia...wahai jin...


Kesimpulannya, mengulang2 hafazan pada surah Arrahman sepatutnya mengingatkan kita untuk berbuat sesuatu agar kita termasuk dalam golongan yang dikasihi dan disayangi Allah. semoga kita termasuk di kalangan ahli syurga yang dikurbiakan dengan dua syurga yang hebat.

Wallahu a'lam....


2 comments:

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)