Sunday, May 20, 2012

Kehilangan Kedua


Hidup memang merupakan satu ujian. Setiap yang dilahirkan di dunia ini, diberikan ujian-ujian kehidupan. Kita mungkin tertanya-tanya, apakah hikmah adanya ujian dalam kehidupan? Kenapa kita diuji sebegini dan sebegini…

Kalau ditanya soalan itu pada saya, pasti saya juga tiada jawapan, kerana saya hanya akan mampu berkata:

BERSANGKA BAIKLAH, ALLAH LEBIH MENGETAHUI HIKMAH DISEBALIKNYA…


Allah Allah.....T_T
---------------

Dalam menempuh hujung minggu ini, saya diuji sekali lagi apabila handphone yang ke-2 saya beli selepas kehilangan yang pertama lebih kurang 5 bulan lepas, akhirnya hilang juga.

Mungkin ini lah yang setepatnya jika nak dikatakan, handphone tersebut memang tiada jodoh dengan saya.

Selepas menyedari ketiadaan handphone tersebut daripada tangan, saya sedikit kalut namun masih tenang mencari di mana saya meletakkannya. Panggilan berpuluh kali hanya menjadi missed calls apabila tiada balasan. Mencuba dan mencuba, akhirnya sekali call saya direject, saya terus yakin, pada saat itu handphone saya sudah berada di tangan orang yang pasti tidak akan memulangkannya kembali pada saya. (Jika dia berniat untuk memulangkan, pasti dia angkat panggilan saya).

Di dalam kereta, menuju ke destinasi tarbiyah, dalam bergelak ketawa sahabat2, saya berfikir dan merenung kembali, apakah sebenarnya yang ingin Allah tunjukkan pada saya setelah dua kali, handphone yang sama modelnya, hilang dari tangan saya tanpa saya sedari dan saya hanya sedar dalam tempoh yang agak lewat. Apakah sebenarnya perancanganNya? Saya terhenti di situ, tiada jawapan.


Berfikir dan berdiam diri memandang ke luar, saya teringat satu kisah yang pernah diceritakan oleh Along tentang seorang kakak hafizah al-Quran, yang seringkali kehilangan handphone. Tapi beliau sangat optimis dan setiap kali kehilangan, beliau akan muhasabah, dan pasti akan terjumpa ‘kesilapan’ atau ‘dosa’ yang telah dilakukan dengan handphone tersebut tanpa disedari dan kadang-kadang ianya hanyalah satu kesilapan yang kecil. Namun beliau bersangka baik dengan menganggap bahawa, ini adalah sebagai salah satu penjagaan Allah kepadanya dalam bentuk ini.

So, mungkin juga perkara yang sama berlaku pada saya ini, adalah disebabkan dosa atau salah yang telah saya gunakan melalui handphone tersebut. Maka Allah ingin menjaga saya, jadinya, Allah mengambil handphone itu dari tangan saya, dan memberikannya kepada yang lain. InsyaAllah, saya redha handphone itu ‘diserahkan’ kepada pemilik yang baru.

KULLU MIN HABIBI KHAIR…setiap daripada Kekasihku (Allah SWT) itu adalah yang baik-baik semuanya…

Alhamdulillah, kehilangan yang kedua ini saya berjaya hadapi dengan respon yang cukup ketara perbezaannya dengan kehilangan yang pertama. Saya bersyukur kerana di saat menghadapi kehilangan ini, Allah mengurniakan ketenteraman dan ketenangan yang amat dalam dalam diri saya. Saya tidak resah dan juga tidak merasa bersedih atas kehilangan handphone yang baru 5 bulan lebih digunakan, walaupun saya ada mengeluh dan meluah pada sahabat2. Saya sendiri menjadi pelik dengan rasa ini, tapi subhanallah, ianya memang amat mendamaikan. Tiada setitik pun air mata yang keluar. Sungguh, saya bersyukur kerana dikurniakan dengan ketenangan ini.

Setiap sesuatu itu, tiada yang menjadi milik kita, bahkan segala-galanya adalah milik Allah SWT, termasuklah X3-02 yang hilang. Maka, bila kita sedar akan hakikat ini, insyaAllah, kita tidak akan bersedih kerana yang hilang itu pastinya bukan milik kita, tetapi milik Allah. Maka selayaknya untuk Dia melakukan apa sahaja yang dikehendakiNya ke atas milikNya. Dan saya yakin, Allah akan menggantikan yang lebih baik untuk saya, dengan pelbagai bentuk dan cara.

InsyaAllah…mudah-mudahan ketenangan ini Allah kekalkan untuk berdamping terus dengan diri ini.

Ketenanganku MilikNya.

Sekian…

5 comments:

  1. ermm..untung la.. mampu meluahkan dan ber-kemampuan utk meluahkan. Alhamdulillah~

    ReplyDelete
  2. Sabar ye.. mungkin ada sedikit teguran dari Allah kepada kita.. Kullu min habibi khair.~ Insyallah

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah kak yati, masih mampu meluahkn...

    Asiyah, trime kasih..mgkin jgk tgurn dri asiyah kot...hehe

    ReplyDelete
  4. takziah.. selepas jpj, hp pula.. muhasabah yg baik.. Allah nk ganti dgn yg lbih baik insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. tu la, JPJ, HP, lepas ni apa pulak...tp xpe,
    Allah nk gnti lbh baik, sume ckp camtu, insyaAllah..mudah2an trkabul doa antum..:)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)