Monday, May 14, 2012

Mereka Kesayangan Saya


<-----------------Mak Abah saya!! 

Seringkali kawan-kawan saya cakap, saya ni sayang abah lebih daripada sayang mak.. Saya senyum je, sebab keakraban saya dengan abah lebih sikit daripada keakraban saya dengan mak. (Mungkin sebab abah ada hp, mak xde kot).. Tapi, baru-baru ni abah ke India 4 bulan (dah balik pun) membuatkan saya sudah pandai 'mengada-ngada' dengan mak (sbb mak dah pegang hp).. Inilah hikmahnya kot.. ^_^

Walau apa kata mereka, setinggi mana sayang saya pada abah, setinggi itu juga sayang saya pada mak. Bahkan mungkin lebih lagi. Kerana saya sedar dan sentiasa sedar bahawa beliaulah yang melahirkan saya susah dan payah di kala orang lain sedang nyenyak tidur. Rasulullah juga mendahulukan perkataan ibu daripada bapa sebanyak 3 kali. So, pastinya kebajikan ibu adalah nombor 1! Betul tak?

__________________________________________________________________

Apa yang ingin saya katakan di sini sebenarnya?

Tak banyak...

Saya cuma nak cakap...

Bukan bersempena Hari Ibu...
Bukan juga Hari Bapa...
Kerana................

Hari-hari adalah hari ibu dan hari bapa..

So, hari-hari saya doakan mak dan abah saya...

Moga Allah ampuni dan rahmati kesayanganku ini..
Pelihara keduanya hingga ke syurga..

Saya rindu dan sayangkan mereka...
Kerana Allah..
Dan berharap Allah jua sayangi mereka..
Dan menempatkan mereka di kalangan hamba yang diredhaiNya...

___________________________________________________

Kepada yang masih punya mak abah, ayah ibu, hargailah mereka. Peliharalah mereka. SAyangilah mereka. Kerana tanpa mereka tiadanya kita di dunia ini. 

Bersyukurlah kerana masih berkesempatan melihat wajah mereka lagi.

Dan kepada yang sudah tiada antara dua atau keduanya. Turutlah bersangka baik dengan Allah dan doakan kesejahteraan mereka di sana. Sesungguhnya doa anak yang soleh itu sangat berharga buat mereka.

Jauhilah pengabaian terhadap kedua ibu bapa..
Kerana sungguh! 
Jasa mereka tidak akan dapat kita balas walaupun kita berusaha seumur hidup menyara dan menjaga mereka..
Kerana kebaikan mereka tiada taranya..

So, jagalah hati mereka ye..
Moga mereka sentiasa tersenyum apabila teringat anak-anaknya...
Jauhilah menyakiti dan menitiskan air mata mereka..


Renungilah...maksud firman Allah:

“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘ah!’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah menghinakan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurkanlah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” 

(Surah Al-Israa’, ayat 23-24) 


Sekian....





5 comments:

  1. himah yang tak diduga adakalanya sangat indah setelah kita menyedarinya.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...mg Allah berkatinya..;)

    ReplyDelete
  3. mak ayah kak sakinah ni berniaga ke ? macam biasa tengok ^_^
    apa2 pon, teruskan menulis , bermanfaat ^_^

    ReplyDelete
  4. salam, mak ayah kak sakinah ni berniaga ke ? macam biasa tengok ^_^
    apa2 pon, teruskan menulis , bermanfaat ^_^

    ReplyDelete
  5. s5nurwahidah: aah, meniaga kat pasar malam... femes smestinya..:) awk muadzam, mmg stiap sbtu ke sne..:)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)