Friday, June 8, 2012

Kesedaran Buat Syria


Di kala ini, saya sedang berada di library, menyiapkan sedikit sebanyak penulisan ilmiah sebelum fokus untuk study for the first paper 11hb nanti..

Dalam merujuk, saya bertukar tab, untuk review sekejap FB, sekaligus melihat gambar-gambar demonstrasi Selamatkan Syria tengahari tadi..

Alhamdulillah, seperti biasa, nampak ramai. Sekali click gambar tersebut, saya teruskan melihat gambar-gambar di page Rakyat Malaysia Bersama Revolusi Syria. Satu demi satu gambar dan description saya baca. Tak sangka, rupanya ada pemimpin di Malaysia ini yang bertindak menyokong kerajaan Syria yang sedia ada dan menghalang sebarang perbuatan menunjukkan protes terhadap Basyar Asad laknatullah.

Sungguh, apakah mereka itu tidak sedikit pun merasa sebarang sifat kemanusiaan terhadap apa yang berlaku
di sana?

Apakah mereka bukan umat Islam juga?

Tidakkah mereka merasa bertanggungjawab untuk menyokong perjuangan di sana walaupun sedikit bantuan tidak dihulurkan, at least kata-kata sokongan sudah memadai..!

Scroll satu-satu komen, dan satu-satu gambar saya perhatikan dengan penuh perasaan ingin tahu (disebabkan kurang alertnya saya dalam isu ini), akhirnya tanpa sedar, rasa sebak menyulusuri hati dan air mata saya mengalir tanpa dipinta. Merasakan betapa susahnya perjuangan saudara seakidah saya mempertahankan akidah dan agama yang sama, dan saya berada di sini, tidak alert dengan situasi mereka, sibuk dengan urusan sendiri, seolah-olah saya sendiri sebenarnya tidak memperdulikan mereka.

Gambar yang membuatkan air mata saya mengalir tanpa henti dan makin membuatkan saya sebak ketika peristiwa Haulah, kanak-kanak yang masih suci dan tidak berdosa, hanya mereka mempunyai semangat juang yang tinggi, beratus-ratus dibunuh tanpa rasa kasihan. Tangisan mereka seolah-olah tiada yang kedengaran... Regim Basyar Assad dan Syiah menggila seolah dahagakan darah manusia..

Namun....

Sungguh! Motivasi umat Islam itu tiada lain, dalam kesempitan dan kesesakan serta di tengah-tengah kezaliman yang memuncak, kepercayaan, keimanan dan keyakinan kepada Allah dan janji-janjiNya sahajalah yang menguatkan dan mengecas semangat mereka dari hari ke hari.

Moga Allah merahmati dan meredhai mereka dan syurga itu, menanti buat mereka...
Lemahnya aku, ketika aku hanya mampu duduk dan melihat tanpa dapat berbuat apa...


Di sini, saya tinggalkan gambar buat tatapan kalian..

Siapa yang sanggup melihat tangisan seperti ini berterusan? 


Gambar ketika Haulah, sebelum kanak-kanak ini dibunuh beramai2..

selepas Haulah...

Penerangan:


| Tragedi Penyembelihan Haulah, Hama |

1) Tempat Tragedi

Tragedi paling tragis sejak 15 bulan berlakunya kebangkitan rakyat di Syria ini berlaku di Kampung Taldou, Haulah. Kampung Taldou terletak kira-kira 2 km daripada Bandar Haulah yang terletak di wilayah Homs, yang merupakan di antara wilayah yang paling teruk dibom dan diserang oleh rejim Basyar.

2) Mangsa Korban

- Mengorbankan 114 orang awam.
- Seramai 55 orang kanak-kanak gugur syahid.
- Seramai 59 orang wanita yang gugur syahid.

(Walaubagaimanapun, bilangan secara tepat mungkin bertambah daripada ini kerana masih ada yang belum dilaporkan dan ditemui).

3) Kronolgi Ringkas :

- Jumaat (25 Mei 2012), rakyat Syria di Kampung Taldou, Haulah keluar berkumpul menyatakan bantahan mereka terhadap kezaliman yang dilakukan oleh rejim.

- Selepas solat Jumaat, masyarakat awam di Haulah keluar beramai-ramai sebagaimana juga di beberapa tempat di Syria seperti, Damsyiq, Aleppo dan kota-kota utama lainnya.

- Kira-kira jam 1 petang selepas selesai solat Jumaat, sedang masyarakat awam berkumpul, mereka disuraikan secara kasar oleh tentera rejim dengan tembakan rambang kepada masyarakat dan kelihatan juga kereta kebal yang digunakan oleh tentera rejim.

- Serangan bertubi-tubi tentera rejim kepada masyarakat awam yang tanpa senjata itu berterusan hampir 2 jam dan mengorbankan 3 nyawa ketika itu.

- Masyarakat awam terpaksa bersurai kerana dibimbangi semakin ramai yang akan dibunuh oleh rejim yang semakin menggila.

- Tidak cukup dengan serangan yang dilakukan, tentera rejim menghantar syabih (tali barut rejim yang berpakaian biasa) untuk menyerbu rumah-rumah di Kampung Taldou, Haulah. Mereka membunuh dan menyembelih setiap daripada masyarakat awam termasuk anak-anak kecil yang tidak berdosa.

- Tragedi paling tragis itu berlaku bermula jam 4 petang (Jumaat, 25 Mei) sehingga jam 1 pagi (Sabtu, 26 Mei) tanpa henti yang mengorbankan 114 masyarakat awam (mungkin bertambah).

4) Pihak yang bertanggungjawab

- Pihak tentera rejim Syria.'
- Syabih (Tali barut Basyar).

0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)