Friday, March 4, 2011

Manisnya Ujian

Apakah erti di sebalik air mata??

Bismillahirrahmanirrahim….

Di kala ini, segala tugasan yang diamanahkan kepadaku tidak dapat aku laksanakan dengan sempurna. Mengecewakan orang sekeliling. Menyusahkan mereka yang memberi kepercayaan kepada diri ini. Sungguh aku memang tidak reti menyusun waktu. Merasanakan diri ini begitu lemah. Di saat emosi semakin rendah, di ketika itu aku beristighfar di dalam hati. Dan aku menyedarinya…

Ya Allah…

Sunnguh ku akui. Bila diri ini merasa payah dan susah dengan amanah yang diberikan, selalu aku kan merasa diriMu dekat padaku ya Allah, di sisiku. Membantu tanpa jemu… Aku sedar Allah sentiasa kan bersamaku, walau aku kekadang melupakanNya di kala aku berasa senang dan berada di alam keselesaan… aku menyoal di dalam diri… mengapakah aku bersikap seperti itu? Padahal pada setiap hari aku mempelajari ilmu agamaNya…ilmu pemberianNya.. Masih juga aku terleka..walau setiap hari aku menyebut namaNya…

Seorang sahabat pernah bertanya kepada saya…

“Ada tak rasa sesuatu bila dengar nama Allah disebut?”

Sepertimana firman Ilahi di dalam kitabNya yang mulia:


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ …

Ertinya: Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka. (Surah al-Anfal:2)

Kerana inilah sifat seorang mukmin yang sejati. Persoalan yg diajukan kepadaku, tidak dapat aku jawab dengan lisan. Hanya hati sahaja yang mampu menjawabnya. Dan hati ini mengakui, keimanan ini belum lagi sempurna. Malahan masih lemah sebenarnya. Sahabat2 yang bersih hatinya, tatkala mereka mendengar nama Allah disebut, mereka merasakan sesuatu getaran serta satu perasaan yang indah, mereka merasakan kebesaran Allah di hati mereka. Merasakan lemahnya diri mereka berbanding dengan kuasa besar Allah. Tapi…bergetar kah hati ni? Astaghfirullah….sesungguhnya aku masih tidak merasa apa itu kemanisan iman yang sebenar.. Persoalan ini sahaja telah aku gagal…apakan lagi yang lain..

Lalu, apa yang dilakukan? Menangisi? Merenungi diri?

Apalah yang dapatku perbuat?

Andai aku merenung kembali, pastinya aku akan membuat konklusi akan masalah hati ini berpunca kerana kotornya hatiku dengan titik noda dosa dan maksiat. Ya Allah….betapa hinanya diri ini.. di saat aku memerlukan, hanya aku mengharap kepadaMu…tiada yang lain… Namun, mengapa ketika aku di dalam kesenangan, dengan mudah aku lupa untuk menangis di hadapanMu. Betapa kotornya aku ya Allah…andai Engkau tidak mengampuniku ya Allah, maka termasuklah aku di kalangan yang rugi di dunia dan akhirat…

Inilah agaknya, ketika aku kembali ke realiti, betapa orang mengatakan inilah manisnya ujian. Kerana ujian yang membuatku memuhasabah diri. Ujian yang membuatku kembali mengadu kepada Allah. ujian juga menjadikanku mematangkan diri dan memantapkan keimanan.

Tatkala diri rebah tak bermaya,

Allah sentiasa di hati menemani,

Ibarat manusia dan bayang-bayangnya,

Aku merasa sentiasa dekat kepadaNya…

Namun,

Bisikan apakah yang merasuki hati,

Bayang hitam seolah menyelimuti diri,

Aku seakan lupa perasaan ini,

Ketika mana hati bergembira tari,

Jiwa tidak rebah menangisi,

Allah seolah diletakkan di tepi hati…

Ku menyedari,

Betapa aku mengakui ya Allah,

Aku telah terlalai sendiri,

Tanpa menghayati,

Apa itu hakikat keimanan,

Apa itu hakikat mukmin sejati,

Apakah itu ketaqwaan yang menghiasi peribadi…

Aku sentiasa lemah Ya Allah,

Dalam menghadapi kehidupan ini,

Aku memerlukan petunjukMu sentiasa,

Agar DiriMu sering mengarahkanku

KE JALAN KEREDHAANMU….

0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)