Sunday, October 27, 2013

Kekurangan yang Normal


Mengecewakan,
Kecewa,
Dikecewakan.

Manusia itu tidak pernah sempurna. Mencari yang sempurna untuk dijadikan sahabat, teman hidup mahupun sesiapa dalam hidup, tidak akan tercapai. Kerana lihat sahaja diri sendiri, sempurnakah kita? Mengharapkan yang sempurna, sedangkan diri sendiri tidak, maka manusia itu diciptakan dengan berbagai kekurangan supaya yang lain dapat menampung kekurangan yang ada padanya. Tidak kisahlah, sahabat, suami/isteri mahupun dalam keluarga bersama adik beradik mahupun ibu bapa.

Kerana itu, saya kekadang muhasabah diri, apabila sahabat melakukan sesuatu yang mengecilkan hati kita, mengecewakan kita, atau kekadang menyedihkan kita. Kerana saya juga tidak terlepas daripada sifat itu. Saya juga sering mengecewakan sahabat atau orang yang saya sayang. Walaupun ia dilakukan tanpa sedar, ataupun tanpa niat, hakikatnya kesilapan yang dilakukan kadang-kadang menimbulkan kesedihan kepada pihak yang terbabit. Jadi, bila terfikir sebegitu, mengapa kita pula ingin berlebih-lebih berurusan dengan kesilapan/kekurangan itu?


Namun, sekuat manakah manusia itu? Dalam pencarian menemui Yang Maha Sempurna iaitu Allah Ta'ala, manusia akan terus diuji dengan bermacam karenah manusia. Untuk itu, bersabarlah, dan terimalah dengan sebaiknya, dengan memahami bahawa manusia itu tiada yang sempurna. Kekurangan yang ada boleh menjadi perkara yang indah dalam hidup, jika kita pandai 'memanipulasikannya'.

Dalam pelbagai ragam ini, ada insan yang boleh menerima kekurangan orang lain, menyerapinya dan menerimanya dengan senyuman, walau kadang senyuman itu pahit. Namun, pada akhirnya mereka kembali saling menyempurnakan, kerana mereka faham, kekurangan itu normal. Pada sisi lain, ada insan yang melihat kekurangan yang ada pada orang lain sebagai sesuatu perkara yang tidak boleh diterima. Sekali kekurangan itu muncul, dia akan menjauhkan, melarikan diri lalu perlahan-lahan membuangnya dari pandangan. Kerana, dalam hidupnya dia mencari yang sempurna.

Bagi saya, walau apa pun, dengan mengakui kekurangan yang ada, kita perlu cuba untuk tidak menjadikan kekurangan itu 'menyusahkan' orang lain. Melainkan ketika kita benar-benar memerlukannya. Dalam soal hati, jaga-jagalah menjaga hati dan berurusan dengannya. Setiap kekurangan yang telah kita lakukan, ia pasti akan berkait dengan hati orang lain. Maka, ringan-ringankanlah lidah untuk mengungkapkan kata maaf. Kerana jika saya, ketika terdetik rasa kecil hati, sedih atau marah, kalimah maaf mahupun yang seerti dengannya yang diucapkan mampu mencairkan hati saya. Hilang terus rasa sedih, marah dan sebagainya tadi.


Kepada sesiapa yang pernah dikecewakan oleh saya, saya minta maaf.
Kepada yang pernah mengecewakan saya, saya sudah lepaskan.
Kerana bagi saya,
Menyimpan rasa kecewa itu lama-lama di dalam diri,
Boleh jadi penyakit, bahkan merosakkan silaturrahim.

Selesai di sini. Jangan dikait di 'sana' ya!

:)

Semoga Allah redha dengan kita semua.

Senyumlah. :)

0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)