Monday, March 18, 2013

Kehidupan


Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam tempoh panjang ini, terlalu banyak yang ingin dikongsi, akhirnya ia hanya berlegar-legar di sekitar pemikiran, tanpa digagahkan jari-jari untuk menaip apa yang ingin dikongsi. Petang ini, suasana seolah-olah memaksa jari-jari bermain di keyboard untuk menulis sedikit ilmu yang dapat dimanfaatkan. Namun, pemikiran saya sendiri masih berlegar-legar memikirkan apa yang paling sesuai sekali untuk saya kongsikan.

...................................................................................................................................................................

Sedar atau tidak, sesungguhnya sudah terlalu lama kita diberi nikmat kehidupan oleh Allah SWT untuk terus hidup dengan baik di muka bumi ini. Yang mampu membaca blog saya, mungkin paling muda tidak kurang sudah 10-15 tahun (itu pun jika ada adik-adik yang suka bacaan yang sebegini). 10, 15, 20, 30 tahun, satu tempoh masa yang sungguh lama. 10 tahun kita boleh melihat sebuah negara yang dahulunya bankrup, kini mampu membangun dengan baik. Tempoh 15 tahun, seekor serigala sudah mampu membentuk kawasan jajahannya sendiri dan membina kelompoknya tersendiri sebagai ketua kawanan. Tempoh 20 dan 30 tahun... lagilah terlalu banyak perkara dan perkembangan yang boleh berlaku.

Terlalu panjang hayat yang diberikan Allah untuk manusia terbentuk menjadi insan yang bermanfaat dan hamba yang taat. Cuba kita lihat kembali episod-episod kehidupan kita dahulu. Khususnya selepas kita sudah menjadi hamba yang tertanggung ke atasnya tanggungan dosa dan pahala. Iaitu, ketika kita sempurna menjadi seorang hamba yang mukallaf. Apakah yang telah kita lakukan? Mampukah kita, jika dalam lingkungan umur 20 tahun ini kita dipanggil untuk berdepan dengan Allah SWT, mahupun berdepan dengan soal jawab para malaikatNya yang taat?

Jom kita perhatikan. Kepada sesiapa yang ada diari, cuba buka semula diari anda. Lihat kembali aktiviti anda beberapa tahun yang lepas...dan kini, jawablah pada diri sendiri..

Kekadang, memandang ke belakang itu perlu, supaya kita tidak lagi mengulangi langkahan yang salah pada suatu ketika dulu. Dan juga, agar kita kembali bersemangat dan berusaha menjadi yang terbaik, seperti suatu ketika dulu jika kini kita adalah daripada kalangan mereka yang telah tersilap langkah.

Saya sedikit kesal, apabila melihat ada insan yang cuba menjatuhkan semangat dan keinginan seseorang itu untuk berubah. Untuk melihat ke belakang, saya bukan menyuruh orang lain yang melihat. Empunya dirilah yang perlu mengkoreksi diri. Selain dirinya, tidak perlu sibuk melihat sejarah silam dan masa lalu orang lain. Tidak perlu mengungkit dan mengkisahkan perkara yang sudah lepas. Risau, 'keperihatinan' kita yang melampau terhadap kehidupan orang lain, membuatkan sebahagian individu itu yang berniat untuk berubah, membatalkan niatnya, gara-gara niat sebilangan kecil insan yang cuba mengingatkan kepadanya kembali tentang kesalahan yang lalu.

Moga Allah mengampuni kita jika kita pernah tersilap menilai manusia, dan moga Allah ampuni juga dosa kita jika pernah kita menyakiti sesama manusia. Sesama kita, bermaafan dan lupakanlah dan maafkanlah kesilapan manusia kepada kita, namun, jangan sekali-kali melupakan silap kita pada orang lain sebelum kita berjaya memohon maaf. Pesanan saya, buat diri dan semua yang membaca, koreksilah diri. Apakah yang mampu kita hadapkan di hadapan Allah nanti dalam jangka umur yang cukup lama ini. Apakah usaha dalam menyebarkan dan membantu Islam telah kita lakukan? Dan, berilah semangat kepada sesiapa yang ingin berubah kepada kebaikan. Bantulah mereka walau hanya dengan kata semangat dan sokongan. Moga ia menjadi amal jariah kita.

Wallahu a'lam.

#Doaku untuk keamanan di Lahad Datu.

0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)