Wednesday, February 20, 2013

A Stressful Day (Berubahlah!)


Kesesakan minda dan masa selama hampir seminggu, dalam menguruskan urusan master yang baru didaftarkan hampir-hampir membuatkan saya rasa untuk memboikot sebentar sistem yang digunakan. Semakin hari, sistem dan birokrasi yang makin menyusahkan terbina di sini. Entah atas dasar idea siapa, saya tidak pasti. Namun, sistem yang sepatutnya semakin memudahkan jika diupgrade menjadi sebaliknya pula apabila bukan hanya pelajar baru sahaja yang bermasalah, dan menjadi kelam kabut, pelajar lama juga kalut apabila pendaftaran kursus tidak boleh disempurnakan sebelum membayar yuran pengajian semester itu (bukan semester sebelumnya seperti peraturan sebelum ini), membuatkan keserabutan ketika pendaftaran pelajar baru, dengan barisan pelajar lama yang ingin membayar yuran pengajian bagi membolehkan pendaftaran dibuat.

Tapi, bukan itu yang paling saya kesalkan. Saya kesalkan budi bahasa, adab susila si peneman kaunter perkhidmatan di institut ini.

Hari Jumaat, selepas solat Jumaat selesai, ketika saya semangat untuk mendaftar master, kami tiba di depan pejabat urusan siswazah sebelum pintu pejabat dibuka. Rupanya bukan kami orang pertama, ramai lagi yang sudah pun setia menunggu di sana. Dan kebanyakan daripada mereka adalah foreigner! Jika tidak silap, hanya 3-5 orang sahaja (termasuk saya) adalah warga tempatan.

Dalam jam 2.50 petang, pintu dibuka dan kami beratur sopan untuk menggambil nombor giliran. Masing-masing memberikan keutamaan dan masuk dengan adab yang baik. Saya mendapat nombor ke-12. Kami mengambil tempat untuk duduk di ruang yang disediakan. Mungkin adab mereka si 'abang-abang' foreigner, kami di dahulukan untuk duduk. Atau, mungkin mereka lebih selesa untuk berdiri di belakang. Setelah hampir 15-20 minit, saya dipanggil. Kaunter yang disediakan hanyalah dua, untuk menguruskan berpuluh pelajar yang ingin mendaftar dan pelajar lama yang membuat urusan lain! Saya diamkan sahaja. Mungkin tidak cukup kakitangan.

Rupanya urusan saya di kaunter tidak selesai hanya di situ, saya perlu mengisi borang aku janji dan sebagainya. Saya berundur dari kaunter ke kerusi luar untuk mengisi borang tersebut. Dalam masa 10 minit selepas itu, saya kembali ke kaunter untuk menyerahkan borang-borang berkaitan. Sedar tidak sedar, saya menunggu dalam 10 minit untuk diterima borang dan maklumat berkaitan. Itu tiada masalah pun. Dalam tempoh itu, kaunter pertama di situ menekan-nekan nombor giliran, namun tiada satu pun yang bangun. Mungkin kerana pemegang nombor tersebut membatalkan hasratnya. Disebabkan hampir 10 nombor tiada pemegang, si penjaga kaunter itu dengan mudahnya menjerit, "Malaslah nak tekan-tekan dah, sesiapa nak datang je!"

Saya tergamam. Terfikir, "Boleh pulak macam tu kan..haish". Mengeluh sendirian. Saya cuba mengabaikan, buat tidak tahu walaupun dalam hati agak pelik dengan tindakan penjaga kaunter. Pengumumannya dalam bahasa Melayu yang mungkin tidak difahami oleh sebahagian besar foreigner yang ada di sana, membuatkan si Melayu-melayu yang baru tiba mengambil peluang bergegas ke kaunter. Perkara ini disedari oleh 3 orang lelaki Iran (jika tidak salah) yang seiringan menunggu bersama-sama yang terawal tadi. Setia memegang nombor giliran di tangan, mereka menjadi pelik apabila satu demi satu pergi ke  kaunter tanpa bunyi ketik nombor. Salah seorang mereka bangun bertanya pada lelaki Melayu yang sedang duduk di kerusi hadapan kaunter, "Where's your number?" Si lelaki Melayu tadi hanya menjawab, "Sory.  Wait, wait. I have to hurry." Lelaki Iran itu menjawab mengatakan bahawa lelaki itu tiada hormat pada orang lain, yang sudah lama menunggu dan juga ingin mempercepatkan urusan mereka. Lelaki Iran itu mengomel-ngomel dalam bahasanya bersama kawannya. Si Lelaki Melayu Terakhir tadi, hanya mampu tersenyum dan meneruskan urusannya. Pegawai di kaunter juga, sedikit pun tidak kedengaran lafaz 'Sorry' atau 'maaf' untuk situasi yang berserabut itu.

Saya menjadi semakin malu. Malu dengan warga luar, yang datang ke Malaysia. Malu dengan sikap yang ditunjukkan. Entah ke mana hilangnya budi bahasa dan adab orang Melayu yang suatu ketika dulu dibanggakan. Yang sering diiklankan di kaca televisyen. Tapi solah tiada kesan. Saya hanya mampu tersenyum pada mereka. Speechless. Tidak mampu berkata apa-apa untuk menjernihkan kembali keadaan. Entah apa tanggapan mereka terhadap kita, terpaksa kita akui dengan redha, kerana sikap kita yang sebegitu tidak mesra dan beradab terhadap orang lain. Kerana sikap kita yang terlalu sukar untuk mengucapkan kata maaf, terlalu sukar untuk tersenyum, walaupun jelas-jelas sudah melakukan silap!

Parah!

Budi bahasa rakyat Malaysia semakin parah. Sedangkan, pelakunya seorang Muslim. Siapakah yang patut kita rujuk masalah ini? Tepuk dada tanya iman. Usahlah mengharapkan kebaikan daripada orang lain, jika kita sendiri pun sukar untuk berbuat kebaikan.


Siapa yang tidak mengasihi (sesama makhluk), tidak akan dikasihi oleh Allah.


0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)