Wednesday, June 26, 2013

PENJAJAHAN ISTILAH 2.0


Bismillahi walhamdulillah. Wassolatu wassalamu 'ala Rasulillah.

Menyambung kembali penulisan berkenaan salah faham berkaitan Islam pada entry Penjajahan Istilah (1) dalam skop pengistilahan. Sebelum itu, jom kita tonton terlebih dahulu satu video yang berkaitan:


Saya temui video ini secara tidak sengaja di YouTube, dan terus merancang untuk mengarang sambungan entry ini. Rasa seperti janji yang tertangguh selagi tidak menulis sambungan ini.

Ok, kalian faham apa yang ingin disampaikan dalam video ini? 

Ia adalah konklusi mudah terhadap makna 'jihad' yang disalahfahami oleh anti-Islam di luar sana sehingga terbitnya pengistilahan yang disalahertikan yang telah saya nyatakan sebelum ini.

Sebelum ini telah saya ceritakan berkaitan istilah Terrorist Islam. Jadi, untuk kali ini saya meletakkan kombinasi makna terhadap 3 istilah berbaki:

                               1. Ekstrimis Islam
                               2. Fundamentalis Muslim
                               3. Moderate Muslim

Apa yang ditakuti oleh Barat adalah semangat jihad umat Islam yang dibawa oleh zaman salafussoleh lagi. Bagi mereka, golongan salafussoleh adalah mereka yang tidak boleh dijadikan contoh. Kesilapan mereka dalam memahami makna jihad dalam istilah yang sebenar membawa mereka kepada kesalahfahaman yang besar ini. Untuk itu, mungkin penerangan ini tidak terlalu terperinci, kerana saya hanya akan menyentuh pada aspek yang penting sahaja.

Ekstrimis dan Fundamentalis Muslim difahami dengan makna yang hampir sama dengan pemahaman mereka berkaitan terrorism Islam. Golongan ini diertikan sebagai orang yang mengidolakan tokoh di zaman salafussoleh dan mengikuti jejak langkah mereka. Mereka yang rajin melaungkan semangat jihad terus dianggap sebagai ekstrimis mahupun fundamentalis. Selain itu, golongan muslim yang berusaha mengembalikan umat Islam kembali kepada Islam yang sebenar, serta berusaha untuk memartabatkan Islam dalam negara juga disebut sebagai golongan fundamentalis dan ekstrimis oleh mereka yang anti-Jihad dan anti-Islam. 

Seperti yang terlihat dalam video tadi, mereka terus menganggap jihad itu sebagai serangan dan perang! Perbuatan-perbuatan seperti pengeboman, kehancuran dan huru-hara. 

Walhal, dalam memahami istilah ekstrimis, Islam mendefinisikan ia sebagai golongan pelampau agama yang telahpun wujud sejak zaman Nabi dan sahabat lagi antaranya golongan yang enggan membayar zakat, mengaku sebagai Nabi dan melampau dalam mengamalkan agama seperti berpuasa dan tidak berbuka, beribadah sepanjang hayat tanpa ingin berkahwin, dan solat sepanjang hari tanpa menunaikan hak jasad. Ini adalah apa yang diertikan sebagai ektrimis dalam Islam, namun disalahertikan oleh yang berkenaan bagi merosakkan lagi imej dan gambaran dunia terhadap Islam.

Mengenai istilah fundamentalis, Syeikh Dr. Yusuf al-Qardhawi mengatakan bahawa fundamentalis adalah golongan muslim terbaik. Fundamentalis termasuk di kalangan para ulama' yang faqqih dalam ilmu syariah dan ilmu-ilmu berkaitan Islam, serta yang menyumbang kepadanya seperti istinbat hukum, dan penulisan. Fundamentalis Islam bukanlah seperti apa yang diertikan oleh Barat sebagai golongan yang negatif, walhal fundamental itu sendiri merujuk kepada asas Islam yang berpegang kepada 3 rujukan utama; Al-Quran, Sunnah dan Ijma'.

Ini adalah penjajahan yang mereka lakukan dalam mengistilahkan makna yang berkaitan Islam untuk digambarkan kepada dunia bahawa Islam adalah agama yang mengajar keganasan.

Berbeza dengan istilah Moderate Muslim yang mereka definisikan. Moderate Muslim yang diertikan sebagai wasatiyyah dalam Islam diertikan dengan ciri-ciri seperti berikut:

                                  > Muslim yang menolak dan tidak mendokong jihad
                                  > Muslim yang tidak mengidolakan salafussoleh
                                  > Muslim yang cenderung untuk berhubungan dengan negara bukan Islam
                                  > Yang suka meminta pandangan negara bukan Islam dan memerlukan bantuannya
                                  > Berbuat baik kepada negara bukan Islam melebihi negara Islam

....and so on....

Apa yang kita boleh lihat di sini, apabila Barat memberi erti bahawa muslim wasatiyyah yang merupakan sebaik-baik muslim adalah mereka yang sememangnya berpihak kepada mereka, dan tidak berpihak kepada orang Islam. Apakah itu? Logiknya, itukah sebaik-baik muslim yang dimaksudkan oleh Islam? Melebihkan golongan bukan Islam, malah mempertahankannya melebihi saudara seislam. Bila saya meneliti istilah ini, maka baru saya faham mengapa Malaysia kerap dipuji oleh Barat khususnya Amerika Syarikat sebagai negara Islam yang moderate, dan dari mana datangnya konsep Wasatiyyah Najib. Sedaangkan, wasatiyyah yang paling baik adalah apa yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Prinsip umat Islam yang perlu dipegang :



Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya.


Umat Islam makin dikelirukan!

Wallahu a'lam...


0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)