Friday, January 11, 2013

Memori ILIM


Manusia, sememangnya suka menghargai sesuatu setelah sesuatu itu jauh darinya atau tiada lagi bersamanya. Menghargai kebaikan dan kasih sayang dan merasai penghargaanya setelah ia hilang daripada hari-hari yang biasa dilalui dengannya. Begitulah jua apa yang kadang-kadang saya rasai. Apabila sesuatu perkara itu saya hanya mengambil sambil lewa akannya, maka apabila saya mula dijauhkan daripadanya, atau berlaku perpisahan dengannya, mulalah ketika itu saya akan merasa sesuatu kekurangan dalam hidup, atau sesuatu kerinduan. Entah ini hanya berlaku pada saya semata, atau ia berlaku jua pada kalian..

Diberi peluang oleh Allah SWT untuk berkhidmat selama 3 bulan 2 minggu di Institut Latihan Islam Malaysia, ILIM merupakan satu pengalaman yang bernilai untuk direkodkan dalam diari peribadi kehidupan saya. Berjumpa dan dikenalkan dengan pelbagai ragam dan karenah manusia, membuatkan hidup saya makin berwarna-warni dan sentiasa menantikan hari esok dengan setiap tugasan-tugasan baru dan wajah-wajah yang menceriakan, di samping mendapatkan pengalaman-pengalaman pengurusan yang baru.

Allah mentakdirkan kita untuk berada di satu-satu tempat dan keadaan itu bukanlah dengan tujuan yang sia-sia. Pasti tercatat padanya hikmah kehidupan yang sangat berharga untuk saya dan hamba-hambaNya yang sering berfikir. Saya ditakdirkan untuk berada di ILIM, dan dihantar ke sini khusus untuk membantu pengurusan kursus Diploma Pengurusan Islam (DPI) yang melatih 62 orang peserta yang merupakan para pegawai lantikan baru JAKIM S41. Bukan mudah berurusan dengan para pegawai, yang lebih tinggi pangkatnya, dan lebih susah apabila urusetia ini hanyalah seorang pekerja kontrak yang baru mula mengenal dunia pekerjaan. Sungguh besar cabarannya. Namun, saya menjadikan cabaran ini sebagai satu pencetus semangat saya untuk terus belajar mengenali dunia latihan/training.

Tiga bulan di sini, menguruskan urusan-urusan basic peserta dan urusan akademik serta kerja luar membuatkan saya merasa setiap detik itu sangat berharga. Melihat bagaimana pengurusan sebuah program besar dan long-term sebagai satu kerja yang tidak mudah, bukan semudah melaksanakan program di kampus suatu ketika dulu. Ia berbeza sekali. Namun, setiap organisasi pasti akan ada masalah dan kekurangannya samada di peringkat kepimpinan atasan, atau diperingkat bawahan atau kedua-duanya. Ketidakselarasan di antara kedua-dua peringkat keahlian sesebuah organisasi ini, semestinya akan menimbulkan kepincangan dalam pengurusan.

Terlalu banyak perkara dan hikmah yang saya temui di sini, terutama mengenai sisi pandang saya terhadap tindakan dan pandangan pimpinan atasan dan sifat-sifat yang ada pada golongan yang berada di bawah. Pemerhatian saya, mereka yang di atas memandang sesuatu yang sangat besar, ingin melaksanakan sesuatu yang hebat, namun arahan yang diberikan selalu tidak membantu gerak kerja yang perlu dilaksanakan. Menjadi seorang pemimpin yang pandai mengarah, namun tidak mencuba untuk memandang ke bawah, membantu perkara yang perlu dijelaskan dengan cermat. Sehinggakan menyebabkan pekerja bawahan ini mengalami suatu kecelaruan maklumat, dan menyebabkan miss-communication. Silap pula golongan yang diarah ini adalah hanya mampu meluahkan ketidakpuasan itu terhadap pihak yang juga mengalami masalah yang sama, hinggakan keduanya tidak mampu membetulkan keadaan...sehingga akhirnya, letupan kecil berlaku, hingga tidak mampu diselamatkan.

Berorganisasi bukan sesuatu yang boleh dipelajari dalam buku semata-mata. Ia adalah salah satu ilmu kehidupan. Bagaimana menguruskan emosi dalam mengendalikan sesuatu urusan, dan meraikan pandangan orang bawahan, menundukkan pandangan agar melihat kesusahan dan keperihan pekerja, dan saling memahami..semuanya adalah ilmu yang didapati dalam pengalaman dan pemerhatian. Ok, mood semakin hilang untuk menulis. Masalah lain pula yang muncul. InsyaAllah, untuk perkara ini, saya akan cuba untuk berkongsi di lain post yang akan datang, insyaAllah. Barakallahufikum..

Wassalam..

#Moga Allah merahmati insan2 yang banyak memberi pelajaran dan tunjuk ajar pada diri ini.
-Us.Zamri, Us.Zai, Us. Adawiah, Us.Farizan, Us.Syikin, Us.Siraj, Us.Dida, Us.Halim, Kak Ada dan Kak Tie, serta semua warga ILIM yang secara langsung atau tidak langsung berkenalan dan membantu. Moga Allah merahmati dan mengampuni kalian semua.


0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)