Thursday, January 17, 2013

:: Jeritan Buat Mereka Di Sana! ::

Bismillah walhamdulillah.

Tidak layak rasanya mengeluh, ketika Allah menguji kita hanya sedikit sahaja. Kita di sini, menangisi ujian keluarga, cinta, persahabatan, harta benda dan selainnya. Berat terasa ujian yang ditimpakan ini. Seolah tiada lagi cahaya, kebahagiaan dan keadaan yang lebih teruk daripada ujian yang diterima. Begitulah kita, yang terlalu lemah rohaninya, lemah psikologinya, lemah imannya.

Terasa longlainya lutut, lemahnya urat saraf diri ini apabila ditontonkan dengan video-video tragis seksaan dan perhambaan yang ditimpakan ke atas saudara-saudara kita di Gaza, Iraq, Syria dan senasib dengannya.

Seram. Takut. Tidak sanggup. Sedih. Kesal. Kecewa. Pelbagai perasaan yang tidak dapat diungkapkan. Video, live memberi kesan ketika menontonnya. Saya share di sini, salah satu video yang sangat membuatkan kami terasa insaf dengan nikmat yang telah dikurniakan Allah, dan bertambah rasa takut akan seksaanNya. Dan betapa malunya kita yang menangis tanpa sedikit pun luka yang tertoreh di jasad.




Sekali sahaja saya menonton video ini dengan penuh kekuatan mental dan emosi, walau tidak dapat dikawal jeritan-jeritan kerana terasa pedihnya torehan demi torehan yang dilakukan Tentera Syiah Basyar Assad Laknatullah  terhadap tentera Sunni yang ditangkap, sekali itu sahaja. Saya tidak sanggup mengulang tayang. Kerana takutnya dengan kekejaman itu. 

Allah...

Ini perasaan saya yang menonton. Entah apakah rasa mereka yang langsung berdepan dengan kekejaman dan kezaliman ini. Terus menerus saya mendoakan syurga buat mereka, dan laknat buat si penzalim. Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu apa ganjaran terbaik buat mereka yang bermati-matian untuk agamaNya, dan Dia juga Yang Maha Kuat, dan Keras Seksaannya serta Yang Maha Membalas Dendam terhadap setiap kezaliman dan kekurang-ajaran yang dilakukan oleh musuh-musuh agamaNya di bumi ini. Sememangnya Allah itu Maha Penyayang dan Pengasih, namun ada jua dalam nama-namaNya Yang Mulia, sifat-sifat yang mengajak kita gerun dan takut untuk melakukan kemungkaran kepadaNya. Telitilah.

Saudara, saudari yang dirahmati Allah...

Jika saya tanya, apakah yang mampu saya sumbang untuk mereka ini, saya tiada jawapan melainkan hanya mampu doa dan sumbangan kewangan (itu pun kadang-kadang). Tapi, apa lagi yang ada di atas kemampuan kita di sini melainkan dua perkara itu? Maka, caknalah wahai saudara seakidahku. Mereka dizalimi teruk di sana, di samping kita membantu mereka, dan cakna akan keadaan mereka, kita di sini juga perlu terus-terusan berhati-hati dalam memelihara akidah kita. Timbalah ilmu agama sebanyaknya, agar kita tidak menjadi hamba yang jahil, risau suatu hari nanti, disebabkan kejahilan itu, kita menjadi salah seorang daripada manusia yang 'dimusuhi' Allah. Wal'iyyazubillah!


# Saya tahu, Allah menguji hambaNya selayaknya dengan mereka. Namun, muhasabahlah, betapa lemahnya iman kita, diuji hanya sedikit, dan betapa kentalnya iman mereka yang diuji tiada henti.

# Ya Allah, syurgalah buat mereka yang syahid utk agamaMu!

#Allahumma ya Muqallibal Qulub, thabbit qulubana 'ala dinik wa'ala tho'atik!


0 suara pembaca:

Post a Comment

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)