Friday, March 9, 2012

Usrah Memang 'Boring'

Dulu apabila disebut usrah, sayalah orang yang paling malas sekali nak join. Sejak di Maahad Johor lagi (tingkatan 6) saya didedahkan dengan usrah di surau asrama (sebelah bilik je) daripada kakak-kakak yang datang dari IPT. Sahabat-sahabat saya yang lain setiap hari Sabtu, lepas kami gotong-royong akan pergi berjumpa kakak tersebut untuk berusrah, tapi saya, akan ber'usrah' makan di bilik bersama kawan2 dorm. Kawan-kawan ada juga mengajak untuk join sekali usrah, tapi entah kenapa, saya sungguh-sungguh tidak berminat. Seingat saya, sekali sahaja saya pergi ke liqa' tersebut, untuk menonton video yang kakak usrah tersebut kongsikan (itu pun sebab nak tengok video je). Kami satu dorm sememangnya satu kepala, ber'usrah' dan berukhuwah di bilik sendiri (teruk kan..? jangan ikut cara kami).

Itu first saya dikenalkan dengan usrah. Perkenalan yang tidak sempurna dan hanya mengikut-ikut sahaja membuatkan saya memberikan impression yang kurang best pada usrah. Bagi saya pada masa itu usrah ini hanyalah dalam bulatan, membincangkan isu-isu agama, kami anak usrah mendengar dan naqibah memberikan pengisian. Sungguh! Saya merasa sangat bosan untuk hadir ke usrah pada ketika itu. Mungkin juga kerana di MJ dulu, saya berada di dalam biah solehah, suasana islamik dan menyelesakan. Jadinya usrah atau tidak, saya masih terpelihara dalam suasana Islam.

Namun lain jadinya apabila saya ditakdirkan berada di UKM. Selama sebulan pertama di UKM, saya merasa sedikit bebas tanpa kawalan, tapi still juga saya tidak boleh berbuat apa. Namun, selepas sebulan, masuk ke dua bulan, tiga bulan saya merasakan sesuatu kekosongan. Akhirnya saya mula mencari-cari majlis ilmu atau jujurnya saya mencari usrah! Ini kerana suasana di UKM membuatkan saya tidak boleh bersendiri, saya perlu ada teman yang memandu dan mengingati.

Akhirnya saya menyertai usrah umum daripada satu persatuan, konsep usrah dalam fkiran saya masih tidak dapat diubah kerana begitulah pendekatan yang digunakan dalam usrah umum ini. Dan selepas itu, saya mula menuntut usrah daripada satu persatuan lain pula di UKM yang mengusrahkan setiap ahlinya, iaitu Ikatan Studi Islam UKM. Namun, usrah saya masih lesu dan tidak berjalan. 

Naik ke tahun 2, saya terus ditaklifkan menjadi naqibah ISIUKM dalam masa saya masih kurang pengetahuan tentang usrah, namun saya terima dan cuba belajar. Tapi saya akui di sini, usrah yang dikendalikan oleh saya kurang menarik, kerana saya melaksanakannya berdasarkan konsep usrah yang masih tidak berubah. Iaitu liqa' ilmi samada di masjid, fakulti dan sebagainya. Saya berusaha memaknakan usrah (dengan makna tadi) hingga mungkin anak usrah saya bosan, dan akhirnya *3 rukun usrah pun kami tidak lepas. Saya membuat kesimpulan, usrah saya yang ini kurang berjaya kerana kurang pengalaman, mungkin. 

*3 rukun usrah : taaruf (mengenali), tafahum (memahami), takaful (membantu)...

Di tahun 3, saya mendapat usrah baru. (Seronok dapat usrah lagi, dengan mengharapkan komitmen yang lainn sikit!). Tapi saya masih contact dengan adik-adik yang sebelum ini, cuma mereka juga semakin sibuk apabila meningkat tahun 2. So, dengan pengalaman sebelum ini, dan penerangan tentang usrah yang banyak memecahkan tembok dan kesalahfahaman saya selama ini tentang usrah, membuatkan saya bersemangat untuk menjadikan usrah saya ini satu keseronokan. Seronok berusrah atau hobiku adalah usrah. Mungkin? Dan alhamdulillah, setakat ni saya sangat bahagia dengan komitmen adik2 dalam berusrah dan partner yang baik, banyak membantu menyeronokkan usrah ini. Kami berusrah di kedai makan, di MFC, di padang dan sebagainya. Bukan hanya di masjid atau dalam liqa' semata-mata. 

Hakikatnya sahabat, usrah ini bukanlah hanya dalam liqa' yang kita sangka selama ni. Saya diperbetulkan tanggapan tentang usrah ini banyaknya setelah saya bergelar naqibah. Naqibahlah yang memandu perjalanan usrah, namun ahli-ahli usrah adalah mereka yang mengindahkan usrah. Tiadanya ahli usrah, tiada gunanya naqibah. Usrah menuntut komitmen daripada kesemua pihak. Usrah ini di mana-mana, hatta di dalam FB pun kami boleh berusrah. Jika ada juga sahabat2 yang berfikiran macam saya tentang usrah sebelum ini, jom betulkan kembali pemikiran kita. Usrah sangat seronok sebenarnya, sehinggakan masalah-masalah peribadi kita, tiada yang lebih kita percaya untuk kongsikan melainkan dengan ahli usrah kita. 

Usrah itu keluarga. Maka, maknakanlah keluarga anda sebagaimana anda memaknakan keluarga sebenar anda. Makan minum bersama, ketawa menangis bersama, berkongsi suka duka dan sebagainya. InsyaAllah...usrah hingga ke akhirnya...

Kitalah yang membentuk usrah kita seronok atau boring. So, teruskan usrah!, sampai anda rasa seronok. Saya dah merasainya, anda?

*Credited to usrah ISIUKM! <3

Usrah tunjang tarbiyyah. Lemah tarbiyyah, lemahlah gerakan. 


~A lot of luv to Amani, Afifah, Azzyati, Ainun, Fatin, dan Nik Zainab. Tak lupa kepada partner yang baik; Hidayah..<3 <3

*Sayu rasanya dah nak abis tempoh pengajian di UKM, dan meninggalkan adik2 usrah Sandwich yang sangat2 saya sayangi... Papepun, pesan akk pada adik2 Sandwich yang disayangi, teruskan komitmen adik2 dalam usrah sehingga adik-adik rasa, tak adanya usrah, tak seronok..^_^
Akk sayang adik2 semua kerana Allah..

5 comments:

  1. waktu f.6 dulu.. sy tido time usrah... Allah...Allah. (T_T)
    -Budak Tarbiyah-

    ReplyDelete
  2. xpee...sy jgk brpglmn yg teruk utk usrah form 6 (mcm cter di ats). tp aldhmdllh, skrg mrasai mnisnya usrah itu..:) ~keep searching mardhatillah~

    ReplyDelete
  3. jom nnt kita gabung usrah, main truth or dare ngn 'fmily' org skli..jgn lupa dtg usrah umum slasa nnt tau ^_^

    ReplyDelete
  4. ohh....hazirah, menarik tu...insyaAllah. setupla...kte join je t. hehe... InsyaAllah, dtg..:)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)