Wednesday, February 15, 2012

Rinduku Tidak Terluah

Banyak perkara yang berlaku pada diriku dalam masa beberapa bulan terdekat ini. Kecewa, sedih, rindu, gembira, teruja dan sebagainya, masing-masing berebut untuk menguasai perasaan pada ketika itu. Entah kenapa, aku sendiri tidak terfikir. Semuanya berlaku selepas abah terbang menuju ke destinasi tujuan dakwahnya. Semakin membuatkan saya merasakan, di manakah abah? Kepada siapa perlu saya luahkan?

Ramai orang kata, saya selalu menyebut abah, telefon abah, cerita pasal abah, mengada-ngada dengan abah dan macam-macam lagi. Asyik-asyik abah, mana mak? Jawapan saya, bukanlah saya melupakan mak, bukanlah saya mengabaikan mak, saya ada juga bercerita dan telefon mak. Saya pun sayang mak, tiada beza dengan abah. Cuma lain sikit sahaja, sebab saya rasa saya lebih rapat dengan abah. Bak kata seorang kakak motivator, ianya perkara biasa, anak lelaki akan rapat dengan mak, dan anak perempuan akan rapat dengan abah. Kerana kecenderungan pada gender yang berbeza. Mungkin benar kata-kata kakak tersebut.

Kata kakak tu juga, untuk mengelak daripada pengaruh cinta kepada yang tidak sepatutnya, maka cintailah dan layanlah ahli keluargamu yang lelaki dengan sebaiknya. Sebab itu saya jadi begini mungkin. Kerana merasakan abahlah lelaki yang memahami saya.

Dan, selepas abah pergi hampir sebulan lebih, (saya sendiri tidak ingat tarikh sebenar), banyak perkara yang berlaku pada saya berkaitan soal pelajaran, kekeliruan, kecelaruan, kegagalan dan sebagainya yang saya selalu cerita pada beliau, membuatkan saya terbantut dan tidak tahu ingin bercerita kepada siapa, akhirnya saya hanya menangis sendiri.

Abah, banyak benda ingin saya ceritakan. Saya mempunyai masalah lesen, saya sudah memperolehi keputusan peperiksaan yang akan buat abah tersenyum, saya dah nak masuk sem baru lagi dua tiga hari, saya merancang untuk ke umrah, saya rancang nak sambung belajar tapi masih keliru, saya sedang celaru, saya ada masalah hati dan macam-macam lagi. Semuanya saya nak cerita pada abah, dan selalunya saya akan bercerita dengan pelbagai nada dan emosi, dan abah akan diam dan dengar, akhir sekali abah akan bagi nasihat, untuk redha dengan apa yang berlaku, semuanya dari Allah, mengucapkan tahniah dan macam-macam lagi. Tapi, saya tak dapat luah dalam tempoh sekarang. Nak hubungi abah pun tak tahu macam mana.

Sekarang (ketika menulis post ini), saya merasa semakin rindu dan teringat-ingat pada abah. Rindu untuk mendengar suara abah, wajah abah, ketawa dan marah abah. Abah yang banyak bersabar dengan perangai anaknya yang selalu membuatnya menunggu, kelam-kabut dan kebudak-budakan ini. Hati saya membuak-buak untuk telefon abah, tapi...apakan daya, call cannot reach there..

Saya hanya mampu berdoa, berbaki lagi 3 bulan untuk saya menanti kepulangan abah, (moga saya sentiasa sabar) saya menyerahkan urusan perlindungan dan penjagaan abah kepada Yang Maha Menguasai Alam iaitu Allah SWT, kerana kuasaNya tidak terbatas dengan tempat dan jarak, malam dan siang.

Ya Allah, kembalikanlah abahku dalam keadaannya sihat tubuh badan dan tinggi taqwanya. Amin...


*p/s- maaf jika post kali ini tiada manfaat. sekadar luahan...

5 comments:

  1. kinah..tambah cikit..
    rinduku tidak terluah
    cintaku tidak barubah
    hanya untukmu abah...~
    (^_^)~

    ReplyDelete
  2. Kak Yati: Puitis sangat tu nk wat tjuk panjang2...terima kasih kak..:)

    ReplyDelete
  3. ish...tak semua kot...saya sangat, sangat, sangat cenderung kat mak saya...

    ReplyDelete
  4. ayu: mmgla tak semua...sy xcakap pun semua.. kebanyakan..mungkin sbhgian..:)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)