Tuesday, August 6, 2013

She's Someone...^_^


“Akak, kalau dengar pasal Nabi Muhammad, air mata mesti bercurah-curah,” katanya. Saya mendengar sambil berfikir, “Bagusnya akak ni..!”
“Kinah masih dalam suasana kinah sendiri. Suasana baik, belum lagi terdedah dengan pelbagai jenis manusia,” katanya penuh makna ketika kami bersama di dalam kereta.
“Jiwang syukur pada Allah atas apa yang diberi dan hargai apa yang ada depan mata rasanya ok, kot.” Amboi ayat dia..:)

****************

Allah takdirkan kami bertemu, di tempat yang pencinta ilmu berkumpul. Siapa sangka ukhuwah itu berkembang dengan baik, hingga melarat ke seluruh keluarga. Pertemuan dengan si dia memberi erti yang baik dalam hidup saya. Allah pasti ada sebabNya tersendiri apabila menemukan kami dan menjadikan kami seperti ahli keluarga sendiri. Jelasnya, saya juga bersyukur. Syukur ditemukan dengan insan-insan yang baik padaNya, termasuklan si dia yang dimaksudkan.

                Beragama bukanlah hanya berkisar mengenai hubungan semata-mata dengan Tuhan. Tapi beragama mengajar kita berhubungan juga dengan makhlukNya. Malah, indahnya Islam, berukhuwah keranaNya sahaja Allah menjanjikan lindungan rahmatNya di waktu manusia dipanah terik matahari berjarak sejengkal di atas kepala di Mahsyar nanti. Itu mafhum hadith Nabi saw mengenai 7 golongan yang akan dinaungi dengan payungan Allah antaranya mereka yang bertemu dan berpisah kerana Allah. Dengan syarat, biarlah kerana Allah.

                Menghayati banyak lagi hadith tentang hubungan sesama manusia ini, khususnya sesama muslim mengajar saya cuba menghubungkan silaturrahim sebanyak mungkin dan sebaik mungkin. Hinggalah mengenali si dia ini, menjadikan saya semakin ‘kreatif’ dalam memaknakan hubungan, dan memanfaatkan teknik-teknik komunikasi dan pengalaman yang sering dikongsi. Si dia yang saya lihat, bukanlah calang-calang manusia biasa yang pernah saya jumpa dalam ‘suasana’ saya. Komitmennya pada agama, dan komitmennya dalam menjaga setiap inci amanah yang tergalas membuat saya cemburu. Tentunya bersamanya semakin hari mengajar saya semakin banyak makna sebuah kehidupan. Kami saling berkongsi.

                Si dia, biarlah dia dan Allah yang tahu. Mungkin juga mereka yang mengenalinya akan mengetahui. Saja saya coretkan sedikit kisah di sini, sebagai satu penghargaan terhadap sebuah ukhuwah yang ikhlas. Terlalu banyak cerita, jika kalian juga mengenali si dia, pasti kalian juga akan ‘sayang’ untuk melepaskannya. Moga Allah memberkati si dia. 

                 Didedikasikan kepadanya yang sedang membaca, di kesempatan indah ini…

Ku dedikasikan khas buatmu,
Sepertimana pernah kau buat untukku,
Walaupun bukan puisi,
Namun hati ini terasa diisi,
Dengan kasih sayang dan rembesan rahmat Ilahi,
Tika aku ditakdirkan mengenali
Insan yang unik ini..:)

Ramadan mulia kian melabuh tirainya,
Betapa aku terasa kelainannya,
Ramadan kali ini engkau di sini,
Menemani hati yang sentiasa resah menanti,
Apakah nafas ini nafas ibadah,
Atau sekadar hembusan nafas biasa…

Syawal ‘kan hadir mengisi haknya,
Kalam ku hulur menuturi kemaafan,
Harapan ibadah dipersembah diterima Ilahi,
Darimu dan juga dari semuanya,
Kekhilafan diakur sepenuh hati,
Moga ukhuwah dirindui syurgawi…

Salam lebaran dariku,
Moga kita benar-benar produk takwa Ramadhan.
^_^



2 comments:

  1. Daun Pandan hidupnya merumpun,
    Diguna orang dalam masakan,
    Ukhwah terjalin Allah yang susun,
    Semoga berkekalan sepanjang zaman

    Bunga mawar harum baunya,
    Batang berduri terluka jari,
    Tiada apa yang lebih bermakna
    Melainkan hadirmu pelengkap diri

    Bintang gemerlap cantik berseri,
    Bulan bersembunyi malu dirinya,
    Bersyukur diriku kehadrat Illahi,
    Dianugerahkan adik senada seirama

    Anak dara mengampai pakaian,
    Pakaian diampai di belakang rumah,
    Terima kasih diatas penghargaan,
    Semoga dirimu diberkati Allah..

    Salam sayang Fillah...


    ReplyDelete
  2. Daun Pandan hidupnya merumpun,
    Diguna orang dalam masakan,
    Ukhwah terjalin Allah yang susun,
    Semoga berkekalan sepanjang zaman

    Bunga mawar harum baunya,
    Batang berduri terluka jari,
    Tiada apa yang lebih bermakna
    Melainkan hadirmu pelengkap diri

    Bintang gemerlap cantik berseri,
    Bulan bersembunyi malu dirinya,
    Bersyukur diriku kehadrat Illahi,
    Dianugerahkan adik senada seirama

    Anak dara mengampai pakaian,
    Pakaian diampai di belakang rumah,
    Terima kasih diatas penghargaan,
    Semoga dirimu diberkati Allah..

    Salam sayang Fillah...

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)