Tuesday, January 10, 2012

Hari Saya Yang Macam-macam...

Bukan senang untuk saya menerima saya sudah berumur 21 tahun pada tahun lepas. Manakan tidak, ramai insan yang sebaya saya pada ketika itu (21 tahun) merupakan insan-insan hebat yang berjuang dan memimpin Islam pada eranya. Dan beliau yang paling saya suka dan kagumi ialah Muhammad al-Fateh (hinggakan saya berniat, inilah nama anak saya nanti), yang berjaya menakluk Konstantinopel dan memimpin beratus ribu bala tentera dengan jayanya. Tapi saya pada umur tersebut, apakah perkara yang boleh saya banggakan kerana Islam? Nothing..

So, apakan lagi untuk menerima bahawa saya kini sudah berumur 22 tahun? Allahu Rabbi… Tapi apakah pilihan saya? Mahu atau tidak, saya harus menerima hakikat saya kini sudah berumur 22 tahun. Dan melakukan yang terbaik untuknya.

Ucapan di FB, HP dan panggilan daripada sahabat, adik-beradik, anak murid dan yang mengingati dan terperasan di FB diterima dalam pelbagai ayat dan versi. Namun sedikit terkilan apabila seorang sahabat saya masih tidak wish (mungkin dia terlupa atau sengaja), dan saya masih menunggu. Segala ucapan tersebut ada yang membuat saya tergelak dan ada juga yang membuat saya hampir menangis, kerana merasai keikhlasan dalam ucapan panjangnya. Apapun, terima kasih saya ucapkan kepada semua yang sudi mendoakan. Moga berkat Allah mengiringi hidup kalian.

Dan perkara paling besar yang baru saya tahu pada tahun ini ialah, tarikh kelahiran saya sama (tapi lain tahun ^_^) dengan tarikh kelahiran insan besar dalam dunia perjuangan Islam di Malaysia iaitu Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Sungguh, ianya sangat menggembirakan saya kerana saya juga mengagumi beliau (terus saya tengok handphone saya, kerana wallpaper handphone saya gambar saya dan beliau ketika menziarahi beliau di rumahnya), dan sahabat2 yang lain di rumah pun kata, “ patutlah TGNA duduk di sebelah Sakinah hari tu.” Saya hanya tersenyum..(^_^), tak perlu kata apa-apa..

Pada hari 10 Januari 2012 ini jugalah saya menghadapi exam Kajian Ajaran Sesat, alhamdulillah, boleh dijawab dengan baik (hanya pada sangkaan saya) mudah-mudahan, dan selepas habis exam, saya solat dan tergerak untuk membaca Yasin sempena kesyukuran kepada Yang Memberikan Kehidupan kerana masih dipinjamkan kehidupan ini untuk saya lalui.

Dan pada hari ini juga, saya ‘berjalan-jalan’ hampir ke Putrajaya, dan Highway ke Cyberjaya apabila tersesat bersama Ayu (housemate) untuk ke Pos Laju Bangi, susah sungguh lokasi Pos Laju di Bangi ini. Selesai urusan, Ayu belanja MFC (katanya sempena birthday), dan kami bergerak pulang, melalui jalan raya di Bangi yang sangat menyejukkan mata memandang. Saya suka berada di Bangi, tenang, damai dan menyejukkan mata dengan kehijauan alamnya (seolah-olah musim luruh, bak kata Ayu). Sayang rasanya untuk meninggalkan Bangi dengan budaya keilmuannya. Siapa yang tidak suka?

Macam-macam perkara… Dan saya sedari juga, semakin meningkat usia, semakin kurang berguna free call dari Maxis mahupun Celcom, kerana rasa seperti tiada apa yang ingin dibualkan, akhirnya habis begitu sahaja tanpa dimanfaatkan sepenuhnya…kenapa begitu? Saya juga mencari jawapannya..


****************

So, nasihat untuk diri saya yang sudah mencecah 22 tahun :

  • v  Semakin banyak umurmu, maka semakin dekatlah dengan kematianmu, maka perbaiki dan tingkatkan amalanmu.
  • v  Sesungguhnya, semakin besarlah tanggungjawabmu selepas ini, maka persiapkanlah dirimu.
  • v  Ingati lima perkara, sebelum datang lima perkara.
  • v  Rancanglah masa depanmu dengan baik, agar tidak terputus dirimu dari medan juang.
  • v  Doalah selalu kepada Allah agar dirimu ditetapkan dalam iman dan dalam kesibukan gerak kerja Islam sehingga ke akhir hayatmu.


Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda, antara perkara yang akan ditanya di Hari Akhirat kelak ialah di manakah masa muda diperhabiskan. Maka, berusahalah agar dapat memberikan jawapan yang terbaik dengan menyusun jawapannya ketika hayat masih ada.

Kita juga selalu mendengar :

"Orang yang hari ini lebih baik dari semalam adalah orang yang beruntung. Manakala orang yang hari ini masih sama seperti semalam adalah orang yang rugi. Dan orang yang hari ini lebih teruk dari semalam adalah orang yang celaka".

Mari sama-sama kita renungkan, dan mudah-mudahan hari saya dan sahabat-sahabat pembaca juga lebih baik dari hari ke hari. Jom kita membuat amal dan kebajikan, semoga ianya menjadi tanaman-tanaman kita untuk bekal akhirat kelak.

Sebagai penutup, saya terjumpa satu frasa atau kata-kata ini, maka saya kongsikan untuk sama-sama kita fikirkan dan muhasabah.

Daripada Imam al-Haddad :

"Bersegeralah dalam berbuat kebajikan kerana akan tiba satu zaman yang penuh dengan fitnah. Apabila berbuat kebaikan, yang nampak adalah kejahatan. Begitulah sebaliknya".

Sekian.



2 comments:

  1. ana merasakan seorang sahabat yang belum wish sanah helwah ke ustazah..sanah helwah ya ukthi..lewat sikit..

    ReplyDelete
  2. syukran... tapi bukan shbt d UKM yang ana maksudkan.. hehe.. neway, thankz ye..:)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)