Friday, October 21, 2011

ANDA MEMANG CANTIK..Serius!!



Wanita sentiasa disinonimkan dengan cermin. Sehinggakan ada pepatah Arab yang berbunyi, ‘mar’ah wa mir’ah la tatafarraqani’ yang mana maksudnya ‘wanita dan cermin tidak boleh dipisahkan.’ Sampai macam tu sekali. Tapi betul jgk bila diperhatikan, di mana-mana sahaja wanita itu akan ada bersamanya cermin atau sesuatu yang boleh memantulkan imej wajahnya tak kisahlah samada cermin atau yang lain seperti skrin handphone pun boleh jadi.

Cermin pula dikaitkan dengan kecantikan. Semua manusia sukakan kecantikan, dan Allah juga sukakan kecantikan. Tapi apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan kecantikan? Adakah cantik rupa sahaja terus dinamakan cantik? Atau cantik pakaian, kasut, kenderaan? Ataukah cantik pada perangai, moral dan akhlak itu adalah cantik yang sebenar? Semua orang pandai berkata soal kecantikan jika ditanya mengenainya. Dan jawapan selalunya adalah:
“CANTIK ITU SUBJEKTIF…”

Sejauh mana kesubjektifan cantik itu sebenarnya? Bagi saya pada peribadinya (tiada kene mngena dengan yang hidup atau yang sudah meninggal dunia) bahawa cantik itu Allah kurniakan kepada setiap kejadiannya. Cantik itu ada pada setiap makhluknya. Tidakkah kita perhatikan bahawa pokok itu hatta daunnya yang hijau sehelai sahaja sangat cantik ciptaannya, dengan sistem yang hebat ciptaan Allah. Dan selain itu, contoh kerengga. Betapa cantiknya ciptaan badannya  dan kebijaksanaan serta sifatnya yang komited mencari rezeki. Dan tiada kurangnya manusia, malah sangat lebih Allah ciptakan manusia ni dengan menjadikannya sebaik2 ciptaan sebagaimana firman Allah dalam Surah al-Tin ayat 4:
ôs)s9 $uZø)n=y{ z`»|¡SM}$# þÎû Ç`|¡ômr& 5OƒÈqø)s? ÇÍÈ
Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).

So, adakah anda masih ingin mengatakan anda tidak cantik dan ingin mengubah ciptaan yang maha hebat ini? (Akibat teringat sikap2 individu yang sibuk mengubah ciptaan terbaik ni). Bagi saya, rugilah orang2 yang tidak merasa bersyukur dengan kecantikan yang telah Allah kurniakan kepadanya. Cantik manusia itu terletak pada hatinya, terletak pada pantulan akhlaknya dan terletak pada keteguhannya melaksanakan perintah Allah dan RasulNya SAW. Di sini saya lontarkan soalan untuk kita sama2 fikir2kan…

Apa guna cantik muka jika hati susah nak terima kebenaran?

Apa guna cantik kalau akhlak dan keperibadian tidak mencerminkan keperibadian muslimah?

Apa manfaatnya dipuji2 kecantikannya dihadapan manusia, tetapi tidak pernah mengambil berat soal ketaatan dan kepatuhan kepada Allah?

Apa kebaikannya cantik jika digunakan untuk merosakkan iman orang lain?

Jangan juga sekali2 mengatakan anda tidak cantik kerana kekurangan2 yang ada, akan tetapi usahalah untuk menjadi cantik dengan apa yang saya highlightkan di atas dari sudut cantik kamus peribadi saya. Kita semua ingin menjadi cantik. Saya juga ingin menjadi cantik. Tapi bukan hanya di hadapan manusia, tapi saya ingin menjadi hamba yang cantik di hadapan Rabbnya. Yang tidak malu berhadapan dengan Tuhannya kerana telah berusaha sepanjang hayat untuk mencantikkan diri sebelum bertemu denganNya.

            Saya agk tertarik dengan komen kawan saya (ni blog dia.. http://kihahayati.blogspot.com/bila saya bertanyakan tentang definisi cantik ni. Jom sama2 baca perbualan kami jap…

Saya:
akk....pe pndpt akk ttg cantik?
Kawan :
subjektif...
CHANTEKKK....org tu xperlu kulit cerah..,
x perlu kulit cantik gebu..licin xde jerawat.. xperlu langsing...
cantik itu..hanya biasa2 saja..low profile pun xpe..
tapi cantik itu bg akak..bila kita pandang dia...ada 1 perasaan yg luar biasa...xpernah bertemu..., rasa seakan-akan... mudah mesra..
seakan2..hati berbisik.. "saya nak kenal awak lagi.."atau..."saya nak jumpe dia lagi... nak jadi kawan dia.."atau...."seronoknye kalau jadi mcm dia.."
cantik itu... bg akk, xperlu la suara lemah lembut.. (kononnya mcm gadis melayu terakhir) tapi..kata2 dia..sepatah dua.. rasa menusuk dlm hati...(walaupun x berapa byk ilmu)……

Tengok, itu antara definisi orang tentang cantik. Jadinya, anda sebenarnya tak perlu nak tunjukkan kepada dunia anda adalah seorang insan yang cantik. Anda tak perlu post di FB atau Tweeter dan laman2 sosial dan sebagainya untuk menunjukkan anda cantik dan dipuji2 dengan komen2 daripada kawan2 khasnya yang berlawanan jantina ni. Kerana itu semua bukanlah indicator anda adalah yang tercantik tangga 1,2 atau 3. Tak perlu langsung kepada semua itu. Ini kerana anda sememangnya cantik dan kecantikan itu hanya untuk anda dan yang berhak ke atasnya, bukan hak umum yang perlu ditayangkan. Sayangilah diri anda sebagai seorang yang diciptakan cantik seindah ciptaan alam ini dan berhati2lah dalam menjaga amanah kecantikan yang diberikan oleh Allah ini.

  Saya sayang anda dan saya inginkan anda menjadi muslimah yang cantik dari segenap segi. Pesanan khas buat diri juga agar sama2 menjaga amanah ini agar dapat dihadapkan di hadapan Sang Pemiliknya dengan sempurna sesempurna pemberianNya kepada kita. Jom sama2 perbaiki dan make-up diri kita! (^_^)


Wallahu a’lam…


3 comments:

  1. MasyaAllah...itulah indahnye ciptaan tuhan...Moge Allah memberkati setiap langkah ukhti..amin....

    ReplyDelete
  2. Nasirah: syukran... ukhti jg, mg Allah mmberkati. Amin..:)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)