Monday, November 3, 2014

Begini begitu yang berlaku...


Bismillahi walhamdulillah...

8 pagi. Menghadap depan laptop, scroll up, down facebook. Laporan BBM dibuka..mengadap dengan pandangan kosong. Perut rasa tak sedap, sejak kembali dari Indonesia, perut tidak seselesa biasa. Mungkin sedang memberi reaksi terhadap makanan-makanan sepanjang di Indonesia. Apa-apapun, lebih baik daripada seorang kakak yang bersama dalam program yang keracunan makanan selepas kembali ke Malaysia. Semoga diberi kesembuhan sebaiknya ya, kak Busyro. :)

Harini, atau mungkin lebih tepat bermula 2hb November 2014 hingga harini 4hb November, UKM dalam mode Graduation Week. Jadi, yang berkonvo dan bergraduasi, inilah masa yang dinanti oleh mereka. Juga adik-adik usrah saya, mereka juga berkonvo pada semalam dan harini, termasuk teman serumah saya. Konvo masternya! Ok, inspiring!

Semalam saya jumpa Haji Malik, lepas berbincang itu ini dalam gerak kerja yang perlu, beliau menyentuh berkaitan master dan kajian saya. Kata beliau, saya think small, achieve small. Beliau kata, tidak perlu aim something big, just think big. Berfikir dalam konteks yang luas dan lebih besar. Kajian saya berkaitan feminisme dilihat sudah cukup kuat, namun saya tidak mempunyai matlamat besar terhadap kajian saya. Kajian saya dikatakan hanya untuk melepasi tempoh master, dan grad! Saya hanya mengangguk dan diam, walau dalam hati sebenarnya sedikit sebanyak (sebenarnya banyak) saya mengiyakan.

Pada awal memutuskan untuk menyambung pengajian peringkat master, saya jujur seperti tiada alasan lain juga matlamat lain melainkan kerana saya terlalu cintakan dunia pengajian, saya ingin sambung belajar lagi. Tanpa memikirkan, master ini cabarannya lain. Kini, saya berada di tempoh itu, menulis disertasi. Hanya tinggal lagi beberapa bulan (3bulan kurang), saya perlu menyiapkan apa yang perlu, jika saya ingin habis pada tempoh yang telah ditetapkan. Menyedari hal itu, dengan berat hati, saya memutuskan untuk melepaskan satu demi satu komitmen lain, dan menjadi selfish buat sementara waktu. Saya menyerahkan baton pengurusan Bengkel Aqil Baligh kepada kak Siti yang dengan lapang dada offer untuk membantu saya. Semoga Allah beri kebaikan terus menerus kepadanya.

Untuk komitmen2 lain, juga perlahan-lahan saya pindahkan ke dalam column yang kurang prioritinya, sebenarnya berat hati, kerana itulah darah daging saya (dan semoga terus istiqamah hingga kematian menjemput) namun buat masa ini, itulah yang patut saya lakukan. Risau. Tapi setiap kali menghadap disertasi itu, saya jadi confuse nak buat apa. Allah...risau!

p/s- Tapi jangan marah pulak saya berhabis masa menulis di sini, sebab dah lama tak menulis, dan masa untuk meluah pun perlu. Jadi, blog juga antara medium menarik, kerana tak ramai yang membacanya.

Sebenarnya, saya pun tak pasti ke mana hala tuju kajian saya untuk sumbangan ummah (yang saya dulu mengimpikan utk memberi kajian yang menyumbang kepada ummah). Kajian saya kepada Kristian. Itulah sumbangan saya kan? Untuk bidang ilmu perbandingan? Tak begitu? Entahlah, mungkin sebenarnya saya sedang lack of motivation dan bertemu pula dengan orang yang pandai menilai, jadi kritikan la yang saya terima. Tapi, tetap kritikan itu baik untuk saya sebenarnya. Buat saya berfikir dengan lebih mendalam tentang hala tuju saya. Mudah2an, Allah menilai usaha saya dengan sebaiknya. (Apakah saya dah buat yang terbaik?)

Ok lah, sebenarnya saya perlu menyiapkan report sepanjang berada di Indonesia untuk trip bersama Bas Belia Mabims minggu lepas, tapi kerana report yang terlalu skema, saya memindahkan kerajinan menulis saya di sini. Untuk pengalaman sepanjang di sana, nanti saya plan nak share jugak kat sini. Mudah2an kerajinan itu ada..:D

Apapun, siapa yang dah baca, mohon dan harap doa daripada kalian, insan2 yang ada martabat tersendiri di sisi Allah untuk disertasi dan master saya ya! Terima kasih uols! #Eh... :D

#Sekian
#Kembali mengadap laporan


Wassalam... :')



2 comments:

  1. Akak, rindunya nak baca "celoteh" di blog ni! May ALLAH ease everything for u especially ur dissertation, ukhti Sakinah, Ameen! :)

    Keep moving forward & stay strong! Doakan agar tikah dapat jejak langkah kejayaan akak untuk menyambung pengajian yang terchenta ni ea. ^_^

    ReplyDelete
  2. Amin....moga Allah mdahkn juga urusn tikah... Jiwa yg penuh dgn semangat dn tarbiyah! :)

    ReplyDelete

Sila tinggalkan pandangan anda kepada saya. Semoga menyumbang kepada penambahbaikan dan membantu saya sentiasa bersemangat!! Syukran. (^_^)